Föreställningar 2012-14

 

Herrskap och Tjänstefolk

Foto: Johanna Valero

2012

La serva padrona, eller Herrskap och Tjänstefolk som vi valt att kalla den i svensk översättning är Pergolesis mästerverk i buffa-genren och betydlig mer framgångsrik än hans opera serior. La serva padrona spelades över hela Europa under 1700-talet. Texten översattes till flera språk och operan spelades i Sverige redan 1781 och i Nordamerika i slutet av seklet.

Vid Parispremiären 1752 utlöste operan en musikhistorisk fejd, buffoniststriden (la querelle des bouffons), mellan dem som försvarade den franska höviska operan (Rameau)  och den folkligare buffaoperans förspråkare. Rousseau och encyklopedisterna prisade Pergolesis La serva Padrona som ett mönsterexempel på en naturlig och vardagsnära operastil.

Pergolesi, vars namn var så populärt att andra tonsättare gav ut sina verk i hans namn, behöll sin popularitet under hela 1800- och 1900-talet.

Lyssna gärna; http://www.youtube.com/watch?v=J4DH6yi0dYQ

2013:

Vykort Fat Lady
Foto och bearbetning: Johanna Valero

Stand up Drop Dead Operashow – It ain´t over until the Fat Lady sings

porträtt ego gul bakgrund (1)
Foto och bearbetning: Johanna Valero

SjörövarJohanna och de Sju Skatterna – en Operaberättelse för barn 2 – 12 år

2014

Carmen i samarbete med tangofestivalen i Krokstrand

Herr Officer

Recension SvD:Även höstens ”Carmen” innehåller förvisso både mord och misshandel, men idén bakom den nya iscensättningen gör den ändå väl anpassad till restaurangmiljön. Regissören och huvudrollsinnehavaren Charlotta Huldt-Ramberg låter dramat i Bizets ”Carmen” utspela sig på en bar i 1920-talets Buenos Aires. Majsan Dahling vid sin flygel och Jens Lundberg med bandoneon tillför musikalisk lokalfärg och rytmisk mångfald.

 

Den kända habaneran i ”Carmen” och danser som tango och milonga har gemensamma rötter, så detta är två musikaliska idiom som passar sällsynt väl ihop. I denna smarta bearbetning anpassar sig Bizets opera lika smidigt som en skicklig tangodansare till omständigheterna, där några äkta tangolåtar dessutom får interfoliera Bizets musik.

Hela inledningen med sina körstycken är struken och vi förs rakt in den smäktande sång som lovprisar tobaksbruket – helt adekvat på en argentinsk bar. Där sitter Henrik Holmbergs melankoliske José och syr på sin uniformsrock, när Charlotta Huldt-Rambergs målmedvetna och varmt sensuella Carmen ger honom lockande ögonkast. Sedan är dramat i gång, där man särskilt grips av Vendela Duclos hjärtskärande, intensiva Micaëla.

Carmen bearbetad

 

Leave a Reply